torsdag 21. oktober 2010

Bordbrikker

Veldig inspirert av Tino sin blogg har jeg nå funnet frem heklenålen og bomullsgarnet for å hekle bordbrikker. Dette er veldig enkelt og går relativt fort - jeg har til nå heklet 4 brikker i hvitt (begynte igår). Jeg er i utgangspunktet ikke noe særlig flink til slike håndarbeidsting så hvis jeg kan så kan du! Kjempekoselig med hjemelagede bordbrikker spør du meg. Synes de ble riktig så fine inntil de nye krusene mine.





How To:
Jeg begynte med å hekle 6 luftmasker sammen til en ring. Deretter heklet jeg 11 staver på første runde rundt ringen. Hver runde starter med 3 luftmasker som regnes med som den første staven på hver ny runde. Deretter hekler man staver i hver maske og øker når det passer. I den 2. runden heklet jeg først 3 luftmasker og fortsatte med 2 staver i hver maske. På runde 3 heklet jeg først 3 luftmasker, deretter 1 stav i den første masken og 2 staver i den andre masken og gjentok hele runden. Det er ikke alltid det går opp, det kommer litt an på hvor løst/fast man hekler, men man kan fint bare øke etter behov. Det viktigste er at man øker jevnt og at man holder jevn fasthet. Jeg heklet totalt 5 runder for å få en passelig størrelse på brikken. 

HER er en link til gode beskrivelser av heklebegrep og teknikker. 

 
Ha en fin kveld alle sammen!

1 kommentar:

  1. Koselige underlag!
    Og de krusene var og helt skjønne!
    Er de fra kremmerhuset?
    Ha ein fine kveld på Figgen!!
    Klem fra Sol!

    SvarSlett